ГРОМАДСЬКА РАДА ДЕРЖАВНОГО АГЕНТСТВА

 АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ УКРАЇНИ

(УКАВТОДОРУ)

 

04.12.2014                                              Київ                                              №3-2/2014

ЗВЕРНЕННЯ

Громадської ради при Державному агентстві автомобільних доріг України та президії ЦК профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України до Прем’єр-міністра України Яценюка А.П.

Шановний Арсенію Петровичу!

Засвідчуємо Вам свою глибоку повагу та звертаємося з наступним. Підрядні організації дорожньої галузі вдруге вимушені направити звернення до Вас з приводу критичного стану дорожніх підприємств України та безпрецедентних масштабів руйнування доріг.

Через недотримання періодичності термінів поточного ремонту 90% доріг та мостових споруд знаходяться у незадовільному стані, а більш ніж по 2 тис. км доріг вже не можливо проїхати. Безпека руху - на рівні критичної. При цьому через недофінансування у поточному році фактично так і не розпочато ремонтно- будівельні роботи.

 

Варто зауважити на те, що ці процеси відбуваються при наявності усіх необхідних фінансових ресурсів, передбачених Державним бюджетом України, для виправлення ситуації та за абсолютно необґрунтованої позиції Міністерства фінансів.

Так, у 2012-2013 роках Укравтодором під державні гарантії було залучено близько 10 млрд. грн. кредитних коштів, з яких на оплату виконаних робіт протягом 2012-2014 років спрямовано лише 3,7 млрд. грн. Залишки цих коштів в сумі 6,3 млрд. грн. штучно «заморожені» на рахунках Казначейства. Тобто, «на папері» ці кошти є, але в реальності вони використовуються Мінфіном для інших цілей, що є грубим порушенням чинного бюджетного законодавства. Фактично це злочинне, нецільове, неефективне спрямування бюджетних коштів, негативний ефект від якого поглибився у зв’язку зі стрімким падінням курсу національної грошової одиниці і пропорційним підвищенням цін на матеріальну складову вартості дорожніх робіт.

Лише на сплату відсотків по цьому кредиту у поточному році використано 2,6 мільярдів гривень коштів, які мали бути спрямовані на будівництво, ремонт і утримання доріг загального користування.

При цьому, розуміючи складність соціально-економічної ситуації в країні та необхідність виконання завдань, визначених Державою і закріплених Кабінетом Міністрів України у відповідних переліках об’єктів, дорожні підрядні організації у 2012-2014 роках виконували ремонтно-будівельні роботи за власні обігові кошти та залучені банківські кредити на найбільш значимих для України об’єктах.

Відсутність фінансового ресурсу призвела до катастрофічного підвищення соціальної напруги в колективах дорожніх підприємств, які практично позбавлені власних обігових коштів, що були залучені раніше для виконання робіт, погашення кредитів і взятих податкових зобов’язань. На сьогодні на цих підприємствах скорочено близько 50% висококваліфікованих працівників, а за цими людьми стоять їх сім’ї - близько 120 тис. українців. Подальше затягування з розрахунками за виконані роботи призводить не тільки до невиплати заробітної плати та зростання соціального напруження у трудових колективах, а практично робить їх банкрутами. По суті, відбувається процес знищення дорожньої галузі, вітчизняних колективів, що в свою чергу призводить до непоправних наслідків для мережі автомобільних доріг.

Окремі ділянки міжнародних транспортних коридорів через відсутність фінансування роками не приймаються в експлуатацію. Юридична відповідальність за безпеку руху на цих ділянках лежить на підрядних організаціях. При цьому відповідно до чинного законодавства рух по таких ділянках має бути заборонено.

Всього станом на поточну дату обсяг виконання на зазначених об’єктах складає 2,4 млрд. грн.

Ситуація з фінансуванням виконаних дорожніх робіт погіршується на рівні територіальних управлінь Державної казначейської служби, які, посилаючись на ст. 48 Бюджетного кодексу, відмовляють службам автомобільних доріг в областях у реєстрації зобов’язань за виконані дорожні роботи у зв’язку з відсутністю фактичного надходження коштів.

Для недопущення банкрутства підрядники змушені звертатись до господарських судів. Частина судових справ виграні. Якщо не будуть вжиті заходи по розрахунках за виконані роботи підрядники будуть змушені блокувати рахунки служб автомобільних доріг в областях згідно чинного законодавства.

Слід врахувати, що з 23 жовтня 2014 року Національною службою посередництва і примирення зареєстровано колективний трудовий спір (конфлікт) між Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України та Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 059- 14/00-Н).

Таким чином, для вирішення ситуації, що склалася, зважаючи на соціальну напруженість у трудових колективах дорожніх підприємств, просимо Вас Арсенію Петровичу, дати доручення Міністерству фінансів України, Державній казначейській службі та Укравтодору:

-     спрямувати бюджетні асигнування грудня місяця на обласні управління Казначейства для реєстрації виконаних робіт та забезпечити їх грошовим підкріпленням у повному обсязі до кінця року відповідно до бюджетного розпису на 2014 рік;

-     зареєструвати до кінця поточного року зобов’язання за дорожніми роботами, які були виконані за рахунок коштів, залучених у минулі роки під державні гарантії, та розрахуватись з дорожніми підрядними організаціями до кінця поточного 2014 бюджетного року.

-     провести нараду по перспективах та проблемах роботи дорожньої галузі за участю відповідних громадських організацій.

 

З повагою,

Голова Громадської ради при

Державному агентстві автомобільних доріг України (Укравтодору)

Голова Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України

Л.М. Костюченко

О.Т. Хмарний