Центральний комітет Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України 19 червня 2019 року у м. Одесі провів VI Пленум, на якому були розглянуті наступні питання:

1. Інформація щодо заступника голови Профспілки та про внесення зміни до складу  ЦК Профспілки, президії ЦК Профспілки та Мандатної комісії Профспілки 

2. Про стан справ в галузях автомобільного транспорту та шляхового господарства України.

3. Про співпрацю Одеської обласної організації профспілки з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадськими організаціями у вирішенні питань спрямованих на забезпечення діяльності автотранспортних і дорожніх підприємств області, посилення мотивації профспілкового членства.

4. Про затвердження кошторисів ЦК Профспілки за 2018 та на 2019 роки.

5. Про затвердження плану роботи ЦК Профспілки на ІІ півріччя  2019 року.

6. Різне  

 

 ПРОФЕСІЙНА  СПІЛКА  ПРАЦІВНИКІВ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ

 

 VІ ПЛЕНУМ  

 

П О С Т А Н О В А

 

19.06.2019 р.                                  м. Одеса                        Пл. – VІ - 2

 

Про стан справ в галузях автомобільного

транспорту та шляхового господарства

України

 

Заслухавши і обговоривши інформацію Голови Профспілки Вакуленка В.М. учасники VІ пленуму Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України відмічають, що соціально-економічна ситуація в галузях автомобільного транспорту та шляхового господарства України і досі перебуває  в  стані затяжної кризи.

         Пріоритетним завданням діяльності Центрального комітету Профспілки у 2019 році залишається вирішення, спільно з роботодавцями, низки накопичених роками проблем діяльності автомобільного транспорту та дорожнього господарства, не врегульованих на державному рівні..

Руйнівні для галузей процеси привели до вкрай негативного рівня соціально-трудової захищеності членів Профспілки - працівників галузей. Працівники масово залишають роботу і Профспілку та шукають кращі умови праці, в тому числі шляхом трудової міграції.

          На кінець 2018 року - початок 2019 року, в Україні відбулось вимушене підвищення перевізниками вартості проїзду на автобусних маршрутах загального користування.  В переважній більшості  областей перевізникам вдалось встановити розміри вартості проїзду які  наближені до економічної доцільності.  Проте, отриманий розмір тарифів здатний лише частково забезпечити перевізникам рентабельність їх діяльності, зростає відтік працівників, особливо водіїв.

          Розвиток автобусних перевезень може відбуватись лише при суттєвій фінансовій Державній підтримці, спільно з місцевими бюджетами і яка визначається Державною цільовою економічною програмою діяльності та розвитку автотранспортної галузі.  Розробка та впровадження вказаної Програми є однією із норм Галузевої Угоди, яка з 2013 року не виконується Мінінфраструктури.

З метою виконання Угоди в повному обсязі ЦК Профспілки ще в грудні 2015 року розпочав колективно-трудовий спір (конфлікт) з Міністерством інфраструктури України на галузевому рівні та з Кабінетом Міністрів України на державному рівні. Проте, керівництво Мінінфраструктури повністю зруйнувало сенс та логіку примирних процедур Колективного трудового спору тому досягнути позитивних зрушень не вдалося до цього часу.

Минуло більше року після затвердження постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №180 «Про внесення змін до порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування». Внаслідок впровадження зазначених змін, сформувалась практично монополія на прийняття рішень організатором перевезень. Конкурсні комітети не виконують свої функції і практично перетворились  на дорадчі органи.

Збільшення нелегальних автобусних перевезень спостерігається  практично на всій території України. Зусилля Профспілки та усієї галузевої громадськості призвели  до затвердження Мінінфраструктури 20 грудня 2018 року «План заходів щодо боротьби з нелегальними перевезеннями», пункти якого розповсюджуються і на обласний рівені. Проте, переважна частина Плану не виконується і тому позитивних зрушень не відбувається.

             Рішення щодо надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування за рахунок відповідних місцевих бюджетів майже жоден орган місцевого самоврядування, на рівні області, не прийняв. Проте, слід окремо відмітити  Харківську область де  прийняті  рішення щодо  надання  пільг у готівковій формі.

На даний час, дві базові постанови КМУ, регламентуючі забезпечення пільгових перевезень окружним адміністративним судом міста Києва винесено рішення  визнати протиправними та скасувати постанови Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 року №196 «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування» та №197 «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати пільгового проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах». З боку КМУ було здійснено подання відповідної апеляції.  Станом на дійсний час, вже після апеляційного розгляду, рішення №826/6434/18  від 24.12.2018р.  Окружного адміністративного суду вступило в законну силу.

         Зруйновано існуючу (хоч і недосконалу) систему та механізми фінансового забезпечення перевезень пільгових категорій пасажирів  усіма видами транспорту загального користування.  Фінансування  забезпечення перевезень пільгових категорій пасажирів стало практично неунормованим. Перевезення пільгових категорій пасажирів можуть набути непрогнозованого формату і взагалі можуть припинитись. 

  В той же час у Верховній Раді України 4.06.2019р. в першому читанні прийнято Закон України «Про посилення відповідальності водіїв за безпідставну відмову перевезення пасажирів пільгових категорій».

Крім цього, серед проблемних явищ, необхідно виділити розбалансування діяльності системи автобусних станцій внаслідок штучної затримки їх атестацій (в окремих випадках до півроку), спроб відібрати та перепідпорядкувати їх території.

Ряд невирішених проблем мають місце у дорожній галузі.

Протягом останніх років частина облавтодорів фактично доведені до банкрутства.

Збиткова діяльності дочірніх підприємств та Компанії в цілому обумовлена зменшенням обсягів доходів окремих дочірніх підприємств Компанії внаслідок втрати частки на ринку експлуатаційного утримання  доріг як державного, так і місцевого значення.

Негативно впливає на фінансові результати дочірніх підприємств наявність постійної заборгованості державних замовників перед дочірніми підприємствами Компанії. Загальновиробничі та адміністративні витрати облавтодорам відшкодовуються лише частково. Особливо це стосується оплати праці.

Не відшкодовувають дочірнім підприємствам Компанії і витрати на сторожову охорону виробничих баз, у т.ч. тих, які не використовуються у їх господарській діяльності.

Зазначені обставини, на жаль, негативно впливають на результати діяльності дочірніх підприємств Компанії.

Працівники дорожньої галузі страждають від порушення їх Конституційних прав, а саме заробляти на життя працею та своєчасно одержувати винагороду за працю.

           Рівень заробітної плати в підприємствах дорожнього господарства залишається  низьким  – нижчим,  ніж  в  середньому  по  Україні майже на 50 відсотків та на 22 відсотка по будівництву і всього на 80 відсотків більш ніж законодавче встановлена мінімальна заробітна плата на цей період. 

Заборгованість по заробітній платі в підприємствах дорожнього господарства станом на 11 березня п. р., складає майже 168 млн. грн., в тому числі прострочені борги 60 млн. грн. Не погашені борги по заробітній платі в підприємствах дорожнього господарства   Дніпропетровської, Житомирської,  Запорізької, Івано-Франківської, Миколаївської та Тернопільської областей.

У вкрай скрутному фінансовому становищі знаходяться: Житомирський, Івано-Франківський, Черкаський, Тернопільський, Миколаївський облавтодори та ШРБУ-10. Наразі вони є неплатоспроможними і будь-які ефективні заходи з відновлення їх платоспроможності можливі лише в рамках санації. За відсутності звернень кредиторів для запровадження санації необхідна згода Укравтодору, який її надав лише щодо Житомирського облавтодору в 2019 році.

В Луганському облавтодорі і КОДУ наразі триває санація в рамках справ про їх банкрутство. Судом також порушена справа про банкрутство Запорізького облавтодору і з липня 2018 року до цього часу вирішується питання про визначення арбітражного управляючого.

У 2019 році спостерігається зменшення фактичних обсягів робіт, що виконують облавтодори, оскільки все більшу частину ринку робіт/послуг з експлуатаційного утримання доріг захоплюють приватні підрядники. Облавтодори продовжують скорочувати свої потужності та скорочувати персонал, приводячи їх у відповідність до лімітів фінансування державних замовників і виробничих планів на 2019 рік. В 2019 році припинено чи триває припинення 14 філій у Львівському, Закарпатському, Миколаївському, Тернопільському облавтодорах.   

Требо звернути увагу на проблемі щодо блокування тендерів, при чому в більшості випадках тендери блокуються однією і тією компанією.

 Тому тенденція до скорочення потужностей і кількості працівників облавтодорів напевно збережеться.

 Дане питання Укравтодор вирішує в робочому порядку з АМКУ, готуються методичні рекомендації, щоб не допускати недобросовісні компанії до тендерів та формується «чорний список».

Задля збільшення доходності, і тим самим зменшенням збитковості, у 2019 році облавтодори намагаються використовувати всі переваги оновлених правил визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування  (СОУ 42.1-37641918-085:2018), а саме підвищені кошторисний прибуток, розрахунковий рівень заробітної плати, розмір загальновиробничих і адміністративних витрат. Проте часто це не знаходить розуміння у державних замовників.

На часі також системне вирішення проблеми податкових боргів облавтодорів. За ініціативи Компанії на виконання доручення Міністра інфраструктури створено робочу групу з підготовки законодавчих змін щодо врегулювання питання податкових боргів дочірніх підприємств у зв’язку з неможливістю їх погашення за рахунок обігових коштів.

Разом з тим,  згідно з європейською практикою,  Укравтодор готує прийняти на баланс САД бази для утримання доріг, які зараз є в структурі ДАК. В результаті переможцю тендера на утримання доріг (як ДАК, та і приватним компаніям) – буде передаватися також існуюча технічна база для виконання цього контракту

Концепція реформування дорожньої галузі, започаткована керівництвом ще у 2007 році, нічого доброго не принесла і не приносить. Адже за останні 10 років підприємства практично не  придбали жодного дорожнього механізму. Значна частина зароблених коштів йде на постійні ремонти фізично і морально застарілої дорожньої техніки. Кращі механізатори, фахівці та спеціалісти, зважаючи на порівняно низький рівень заробітної плати та затримки її виплати, звільнилися в пошуках кращої роботи або у приватника, або за кордоном.

Щодо долі Компанії, в Укравтодору, Мінінфраструктури та Уряді не має єдиного політичного бачення.

25.04.2019 року Державного агентства автомобільних доріг України підписало контракт з однією із найбільших аудиторських компаній у світі Deloitte – з метою проведення аналізу фінансового та правового стану АТ «ДАК «Автомобільні дороги України».

Проект передбачає комплексну діагностику діяльності АТ «ДАК «Автомобільні дороги України»: фінансову, податкову, юридичну, технічну діагностики, та нададуть Укравтодору в жовтні-листопаді 2019 року – свої рекомендації щодо подальшого реформування Компанії та формування її стратегії. Відповідно до цього буде обрано найбільш оптимальний варіант оздоровлення компанії та подальшого розвитку ринку експлуатації доріг відповідно до європейських норм.

Враховуючи викладене, VІ пленуму  Центрального комітету Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України  

 

 П О С ТА Н О В Л Я Є:

          1.Прийняти до відома інформацію Голови Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України Вакуленка В.М.

2. Стан справ в галузях автомобільного транспорту та шляхового господарства України вважати критичним.

3. Визнати незадовільним вирішення  проблем автотранспортної галузі на протязі останніх років Кабінетом Міністрів та Міністерством інфраструктури України.

4. Членам ЦК Профспілки, головам територіальних та об’єднаних організацій профспілки більш активніше використовувати можливості Закону України «Про соціальний діалог», впливати на прийняття рішень щодо захисту  інтересів автомобілістів та шляховиків разом з іншими громадськими організаціями, удосконалювати форми взаємодії із структурами виконавчої влади.

5. З метою захисту прав працівників , вирішення проблемних соціальних питань , що виникають у сфері дорожнього господарства схвалити текст Меморандуму між Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України та Акціонерним товариством «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» та рекомендувати підписати його голові Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України Вакуленко Володимиру Михайловичу

Текст Меморандуму надіслати всім членським організаціям.

6. Центральному комітету Профспілки після обрання нового складу Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України:

- направити Звернення до Президента України, голови Верховної ради України  Прем’єр-міністра України та Міністрів інфраструктури, фінансів та соціальної політики України щодо вирішення нагальних проблем автотранспортної галузі та шляхового господарства;

 -  направити Звернення до Президента, Прем’єр-міністра та Міністра інфраструктури України щодо відновлення роботи Громадських рад при Міністерстві інфраструктури України та Державному агентстві автомобільних доріг України;

- вжити відповідних заходів по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) між Спільним представницьким органом Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України і Всеукраїнської незалежної профспілки працівників транспорту та Міністерством інфраструктури України (зареєстровано розпорядженням НСПП від 15 грудня 2015 року №294-р) та Кабінетом Міністрів України (зареєстровано розпорядженням НСПП від 25 грудня 2015 року №304-р).

7.  Комісії з ведення переговорів щодо укладання Угод  домогтися підписання змін і доповнень до діючої Галузевої угоди у сфері автомобільного транспорту у зв’язку з необхідністю  приведення рівня оплати праці до вимог Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік».

8.Обласним та об’єднаним організаціям Профспілки:

- приймати участь в перемовинах на регіональному рівні між галузевою громадськістю та місцевими органами державної влади і місцевого самоврядування (можливо у форматі Регіональної Угоди) для досягнення лобіювання  невідкладного впровадження Державної економічної підтримки внутрішньообласних автобусних перевезень загального користування у форматі  Державної цільової економічної програми діяльності та розвитку автотранспортної та дорожньої галузей;

- продовжувати проводити щомісячний моніторинг з питань своєчасної виплати заробітної плати  працівникам дорожніх підприємств.

9. Контроль за виконанням даної постанови покласти на Голову Профспілки Вакуленко В.М та  членів Президії ЦК  Профспілки.

                                                                                                                                                                

Голова Профспілки      (підпис)        В.М.Вакуленко