Незважаючи на те, що в бюджеті передбачена досить значна сума на дорожнє господарство - 25,5 млрд. грн. - Більша частина цих грошей буде спрямована на виконання боргових зобов'язань. Кредитний портфель Державного агентства автомобільних доріг ("Укравтодору") на початок цього року склав близько 43 млрд. грн. Цього року на його обслуговування піде 17,4 млрд. грн. Ще 4,7 млрд. грн. - Це кредитні кошти міжнародних фінансових організацій в рамках вже укладених раніше договорів. Тобто із загального фонду держбюджету "Укравтодор" отримує лише 3,4 млрд. грн. що при його величезної потреби, яка оцінювалася в 40-50 млрд. грн. на рік, явно недостатньо.

За орієнтовною оцінкою, ця сума майже вдвічі менше мінімальної потреби галузі в частині тільки дрібного ремонту та експлуатаційного утримання, адже з урахуванням цін 2015 року, здійснення тільки цих видів робіт вимагає мінімум 7,2 млрд. грн. в рік. Згідно з попередніми розрахунками "Укравтодору", саме на ліквідацію ямковості, реалізацію комплексу заходів з безпеки дорожнього руху, закупівлю пально-мастильних та протиобмерзних матеріалів для обробки дорожнього покриття в зимовий період цього року буде спрямована найбільша частка фактичного фінансування дорожньої галузі - близько 2 млрд. грн. Це становить лише 27% від зазначеної потреби. Крім того, на погашення заборгованості перед підрядниками піде 436 млн. грн. Грошей на капітальний ремонт і будівництво практично не залишається.
Одним із способів поповнити збіднілий дорожній бюджет - ввести плату за проїзд для автомобілів з максимально допустимою вагою понад 12 тонн. Відповідний законопроект вже був оприлюднений, але не зустрів схвалення. Відсутність повноцінно працюючого Дорожнього фонду призводило до того, що будь-які засоби, призначені для робіт на українських трасах, використовувалися для затикання бюджетних дірок і інших цілей. Законопроект був повторно оприлюднений на сайті Мінінфраструктури. За рахунок такого нововведення чиновники розраховують отримати додатково від 4 до 8 млрд. грн. в рік на дорожні потреби. Сума буде залежати від розміру плати, який становитиме від 0,5 до 1 грн. за 1 км. Перелік доріг, проїзд важкого автотранспорту по яких стане платним, буде затверджуватися Кабінетом Міністрів України. Крім того, уряд встановлює перелік транспортних засобів, які звільняються від такої плати. Критеріїв немає, а тому ризики суб'єктивізму та корупції зберігаються.
"Щоб уникнути непрозорою і корупційною складовою при використанні коштів госдорфонда громадські організації наполягають на визначенні в законопроекті чіткого порядку та цільового використання цих коштів. Вилучені гроші повинні спрямовуватися не на латання бюджетних дірок, а на утримання та ремонт доріг, рівень зношеності яких становить критичних 80%. Тільки в такому випадку законопроект буде виконувати покладену на нього функцію і не стане для перевізників ще одним додатковим невиправданим фінансовим тягарем ", - повідомив Центру транспортних стратегій глава Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ) Орест Климпуш.
В Асоціації міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) вважають, що прийняття закону може створити деякі додаткові складності при вивезенні контейнерів з портів.
"Всім відомо, що в Україні середня вантажопідйомність транспортного засобу становить 38 тонн. За нашою інформацією, значна частина контейнерів, що надходять в Україну, істотно перевищують цей показник. Ми були в Гданську, вивчали цю проблему, і там її немає. До них приходить приблизно 1% контейнерів, які не відповідають нормам вантажопідйомності країни. Їх розвантажують прямо в порту, і на дороги виходять неперевантажені автопоїзда. Що робити українським перевізникам, щоб не руйнувати дороги і не порушувати законодавство?", - нарікає віце-президент АсМАП Юрій Кучинський.

Центр транспортних стратегій